Virtual Reality

Experience the future in the "Virtual Reality Arcade"

12 February 2020
VR headsets instead of mobile phones – blurred lines between virtual and real worlds

The Virtual Reality Arcade opens in the Kreativspeicher M28 in Hamburg’s Speicherstadt from mid February – initially on Fridays and Saturdays (1 pm to 9 pm). Then, the public can try out diverse VR applications, listen to a concert on a space station, play Tower Tag, an e-sports game in which the players compete against each other in a flying city, or go on a skyride i.e. a virtual flight over Hamburg in a real gondola in one-hour tours.

Kooperation mit DESY

Auch eine Edutainment-Experience gehört zur Tour. In einer Kooperation von DESY und dem Hamburger Startup Spice VR ist The Gate entstanden. „User erleben hier die Expansion des Universums und reisen durchs Sonnensystem bis hinein in die Zelle eines menschlichen Körpers, wo gemeinsam interaktiv Enzyme gebildet werden“, erläutert Nicolas Chibac, SpiceVR-CEO und Mitgründer des Virtual Reality Head Quarters (VRHQ), das im Kreativspeicher in der Hamburger Speicherstadt drei Böden bespielt.

VR in Wirtschaft, Wissenschaft und Politik

Das VRHQ – gegründet im August 2018 von den vier Hamburger VR Start-Ups NoysVRSpiceVRSpherieund den VR Nerds – ist angetreten, um zum wichtigsten VR-Hub in Europa zu werden. „Inzwischen haben wir uns gut positioniert und einen einzigartigen Raum geschaffen, in dem Wirtschaft, Wissenschaft, Politik und Öffentlichkeit zusammenkommen“, zeigt sich Chibac zufrieden. So wird bei wöchentlichen Veranstaltungen der VR-Gedanke in Industrie oder Schule getragen und das Forschungs- und Transferzentrum Digital Reality der HAW Hamburg hat gleich einen ganzen Boden im Kreativspeicher bezogen.

Real versus virtual world

“We show what is possible today, what might be possible tomorrow and develop suitable business cases at VRHQ,” said Chibac. New technologies like VR and Augmented Reality offer fascinating opportunities. But it is important to deal intensely with these possibilities and to query them, Chibac stressed, adding: “What can we expect in ten to 20 years? The technology may be good enough to fool the human brain and we will hardly be able to distinguish virtual and real worlds.” 

VR headsets to replace mobile phones?

The technology behind the headsets has undergone rapid change – from heavy, wired VR headsets to much lighter standalone models that function without a mobile phone or computer. “More and more VR headsets will be used in entertainment and industrial environments while AR headsets may become our daily companion and replace mobile phones,” said Chibac. This may result in a single headset which is suitable for both virtual and AR experiences.

Prototypen einer smarten AR-Kontaktlinse vorgestellt

Und auf der Consumer Electronics Show (CES) im Januar in Las Vegas hat das US-Startup Mojo Visioneinen Prototypen einer smarten AR-Kontaktlinsevorgestellt. „Das ermöglicht sicher keine großen immersiven Erlebnisse, aber Navigation oder Wetterdaten können bequem eingespielt werden“, glaubt Chibac. Und was kommt nach Brillen und Kontaktlinsen? Der nächste Schritt wäre dann das direkte Andocken an Gehirnwellen – aber das liegt nun wirklich noch in weiter Zukunft“, so der Experte.
ys/kk

Sources and further information

The Consent Management Platform (https://app.usercentrics.eu/) we use could not be loaded. This can happen if AdBlockers incorrectly block this URL. Some features such as maps, proximity search or forms, cannot be used this way. To use these features, please deactivate your AdBlocker or allow access to *.usercentrics.eu.